Cliëntondersteuners helpen mensen met het helder krijgen van wat in hun leven van betekenis is. En welke zorg en ondersteuning nodig is om zo zelfstandig mogelijk te kunnen leven. Ook is er aandacht voor welke instantie daarbij kan helpen. De onafhankelijke cliëntondersteuner staat op afstand van de gemeente en is een veilige gesprekspartner. Bespreek je situatie met zo’n onafhankelijke ondersteuner, voordat je met je gemeente gaat praten. Dan ben je goed voorbereid.
Cliëntondersteuning bestaat uit informatie, advies en korte ondersteuning die mensen helpt zo zelfredzaam mogelijk te zijn en de daarvoor benodigde zorg en ondersteuning te vinden en te krijgen. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) geeft gemeenten de plicht om deze cliëntondersteuning goed te regelen. De wet noemt in dat verband vooral de toegankelijkheid, de onafhankelijkheid, de afstemming, de beschikbaarheid en de bekendheid van cliëntondersteuning.
Cliënt centraal
Naast deze wettelijke opdracht zijn er voor gemeenten genoeg redenen om een goed functionerende cliëntondersteuning in te richten voor haar inwoners. Gemeenten proberen de toegang tot de Wmo voor hun inwoners zo goed mogelijk te regelen.
Ook daarbij is toegankelijkheid van belang, wordt alles zoveel mogelijk op elkaar afgestemd (`integraal kijken’) en wil de gemeente denken vanuit het perspectief van de cliënt.
Laagdrempelig
Wat is de meerwaarde van cliëntondersteuning? Cliëntondersteuning kan voor sommige hulpvragers voor bepaalde vragen om hulp, en in bepaalde omstandigheden, laagdrempeliger en toegankelijker zijn dan het gemeentelijke loket. Soms is de stap naar de gemeente nog te groot, of wil iemand zich eerst goed voorbereiden. Of de cliënt kan de hulpvraag nog moeilijk verwoorden, heeft misschien beperkt inzicht en overzicht over problemen en mogelijke oplossingen en daarom behoefte aan veilige en vertrouwde hulp van een cliëntondersteuner. Daarnaast zijn er mensen met meerdere, ingewikkelde hulpvragen die wel goed weten wat ze nodig hebben, maar de weg zijn kwijtgeraakt in het brede zorg- en ondersteuningsveld. In al deze situaties kunnen cliëntondersteuners helpen, als wegwijzer in het zorgaanbod. De cliëntondersteuner is niet verbonden aan de gemeente en is een veilige en herkenbare (en soms ervaringsdeskundige) gesprekspartner.

Waar vind ik een cliëntondersteuner?
Het is belangrijk om je situatie en je wensen en behoeften te bespreken met een onafhankelijke cliëntondersteuner, voordat je om hulp vraagt bij je gemeente. Samen kun je het `keukentafelgesprek’ met de gemeente goed voorbereiden. De regiogemeenten weten welke onafhankelijke cliëntondersteuners in hun gemeenten actief zijn. En ze zijn ook verplicht u daarover goed te adviseren. De gemeente Eindhoven heeft op hun website een lijst met cliëntondersteuners en hun expertise. Voor mensen met een beperking kun je voor alle hulpvragen bij alle cliëntondersteuners terecht maar in de praktijk is MEE meestal de aangewezen instantie.