Bereikbaarheid KansPlus
Het landelijk bureau van KansPlus-VraagRaak en het Kennis- en adviescentrum zijn gesloten van 22 december 2023 tot 7 januari 2024.
Het landelijk bestuur, directie, medewerkers en vrijwilligers wensen u hele fijne feestdagen en een goed en gezond 2024 toe!
Mededeling over Kennis- en adviescentrum
Het Kennis- en adviescentrum is in 2024 in de ochtend van 9.00 uur tot 12.00 uur telefonisch bereikbaar.
Het Kennis- en adviescentrum is vanaf 8 januari 2024 ook op de maandagmiddagen voor u telefonisch bereikbaar. En wel van 13.30 uur tot 16.30 uur.
Telefoonnummer: 030 236 37 50.
Per mail zijn we altijd bereikbaar advies@kansplus.nl
Op onze website staat een contactformulier: https://www.kansplus.nl/kennis-en-adviescentrum/.
Gouden speld voor Dorien Kloosterman
KansPlus directeur Dickie van de Kaa heeft namens het landelijk bestuur de gouden speld van verdienste van KansPlus met bijbehorende oorkonde mogen uitreiken aan collega Dorien Kloosterman.
Dorien gaat na 40 jaar werken in de gehandicaptensector met pré pensioen. Wel zal ze nog beschikbaar blijven voor de flexibele schil van KansPlus, waar we heel blij mee zijn.
Wij zijn dankbaar voor het vele werk dat Dorien voor ons heeft verricht. Altijd met het streven het cliënten en naastenperspectief voor het voetlicht te brengen en te houden.
Nationale Ombudsman: Digitale toegang tot de Overheid niet goed geregeld voor wettelijk vertegenwoordigers
Wettelijke vertegenwoordigers van mensen met een verstandelijke beperking hebben sinds de start van DigiD geen beheer over het DigiD-account van hun vertegenwoordigde. Daardoor kunnen zaken als administratie, financiën en medische dossiers niet digitaal opgepakt worden. Al jaren vragen KansPlus, Sien, Dit Koningskind, EMB Nederland en de LFB hier aandacht voor. In 2017 verscheen het rapport ‘Hoezo MIJNOverheid’ van de Nationale Ombudsman, waarin duidelijk werd gesteld dat digitale toegang tot de Overheid niet goed was geregeld.
Richtlijn Gezonde slaap en slaapproblemen
De richtlijn ‘gezonde slaap en slaapproblemen’ biedt zorgprofessionals in de langdurige zorg handvatten om cliënten met slaapproblemen goede zorg te bieden.
Signalering en behandeling van een slaapprobleem zijn daarin belangrijk, net als het zorgen voor de juiste randvoorwaarden zodat cliënten goed kunnen slapen. De richtlijn is te vinden op www.richtlijnenlangdurigezorg.nl. Naast de richtlijn zijn er praktische hulpmiddelen beschikbaar. Dit zijn een samenvatting, een informatiekaart voor cliënten en naasten en een stroomschema voor het zorgproces bij slaapproblemen. Deze informatie vind je onder het kopje ‘In de praktijk’.
KansPlus werkte mee aan de totstandkoming van deze richtlijn.
PlusPunt-ZEG’s 73 is verschenen
Cliëntenorganisaties roepen VGN op akkoord over onvrijwillige zorg toch te ondertekenen
De VGN (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland) heeft op het laatste moment besloten het bestuurlijk akkoord over de uitvoering van de Wet zorg en dwang (Wzd) niet te ondertekenen. Cliëntorganisaties KansPlus, Alzheimer Nederland, Ieder(in) en het LSR, die wel hebben getekend, roepen de VGN op om terug te komen op dit besluit, in het belang van cliënten, zorgverleners én zorgaanbieders.
Wegwijzer ‘Wat als ik het niet meer kan?’
Iedereen die zorg verleent aan iemand met een beperking, vraagt zichzelf wel eens af: Wat als ik het niet meer kan? Deze en soortgelijke vragen kan je beantwoorden met de wegwijzer ‘Wat als ik het niet meer kan?’ Deze tool wijst je de weg naar informatie, organisaties, hulpmiddelen en websites voor het vinden van mogelijke antwoorden.
Wie zal mijn plaats innemen als ik het niet meer kan? Aan wie kan ik het overdragen? En hoe pak ik dat aan? De wegwijzer ‘Wat als ik het niet meer kan?’ is een tool die je de wegwijst met onder andere verhalen van naasten die zichzelf dezelfde vragen stellen of hebben gesteld.
Lees meer en bekijk het filmpje
Wat hebben we geleerd van COVID-19?
Wat doet corona met cliënten in de langdurige zorg? Toen in 2020 COVID-19 uitbrak, waren er hierover al snel gesprekken tussen VWS en patiënten- en cliëntenorganisaties (waaronder KansPlus). En we bleven in gesprek. De geleerde lessen rond corona hebben we verzameld en besproken in een aantal bijeenkomsten in 2023. Voor wie er niet bij kon zijn, of voor wie gewoon wil nalezen, staan de coronalessen voor iedereen inzichtelijk in de handreiking ‘Vergeet je hen niet?’
Tijdens de coronapandemie moest in hoog tempo van alles worden overlegd en besloten. Vrijwel niemand had ervaring met een dergelijke situatie. Stappenplannen en handleidingen bestonden niet of waren niet toereikend. Des te meer belangrijk, dat we bij een volgende pandemie de geleerde lessen gebruiken voor bescherming van mensen met een kwetsbare gezondheid, en mensen met een beperking.
Niets over ons, zonder ons
Cliënten- en patiëntenorganisaties en VWS hebben na de coronapandemie besloten om een handreiking te maken. Zodat bij een volgende pandemie rekening wordt gehouden met de lessen die we hebben geleerd: lessen over het betrekken van mensen met een kwetsbare gezondheid, mensen met een beperking, mantelzorgers en PGB-zorgverleners en PGB-budgethouders.
Richtlijn Mondverzorging in de langdurige zorg
Op 30 november is de Richtlijn Mondverzorging in de langdurige zorg verschenen. De richtlijn Mondverzorging biedt zorgverleners praktische adviezen voor de mondverzorging van cliënten die langdurige zorg ontvangen.
Dagelijkse mondverzorging kan lastig zijn. Onder meer omdat mondverzorging een complexe handeling is of omdat medicatie de mondgezondheid negatief kan beïnvloeden. Daarnaast kunnen cliënten met een verstandelijke beperking of dementie afwerend reageren op mondverzorging.
Het doel van de richtlijn is de (mond)gezondheid bevorderen en achteruitgang van de mondgezondheid zo veel mogelijk te voorkomen.