Goed Gesprek Gids: samen werken aan een goed verloop van een bezoek van iemand met een verstandelijke beperking aan de (huis)arts
24-4-2023
Als iemand met een verstandelijke beperking bij de (huis)arts op consult komt, loopt dit proces vaak niet vlekkeloos. Er is daarom een nieuwe gids die beschrijft waar betrokkenen aan kunnen denken en werken om dit beter te laten verlopen. Acht partijen ontwikkelden deze Goed Gesprek Gids zodat de (huis)arts, begeleider, cliënt en zorgorganisatie samen processen kunnen verbeteren rond een bezoek aan de (huis)arts.
Bezoek aan de huisarts gaat niet altijd soepel
In een ideale situatie verloopt het bezoek van iemand met een verstandelijke beperking aan de (huis)arts vlekkeloos; de vraag is helder, er is onderling begrip en adviezen worden opgevolgd. Helaas gaat het in werkelijkheid vaak niet zo, blijkt uit gesprekken tussen beroeps-, branche- en cliëntenorganisaties. Daarom is er nu de Goed Gesprek Gids, waarmee alle betrokkenen aan de slag kunnen om het verloop van een bezoek aan de (huis)arts te verbeteren.
De Goed Gesprek Gids bundelt verschillende perspectieven
Of een bezoek van aan de (huis)arts goed verloopt, is niet afhankelijk van één persoon of partij, maar van alle betrokkenen. Daarom is in de Goed Gesprek Gids informatie gebundeld vanuit verschillende perspectieven. Het staat vol met aandachtspunten, tips en overwegingen.
Het gaat niet alleen om het goede gesprek tussen de arts en zijn/haar patiënt en alles wat daarbij kan helpen, zoals goede gespreksvaardigheden en een duidelijke hulpvraag, het gaat ook om alle randvoorwaarden die het goede gesprek mogelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning door begeleiders en aan dossiervoering. De verschillende betrokkenen kunnen de Goed Gesprek Gids gebruiken om onderling het goede gesprek aan te gaan en te bekijken hoe eenieder in samenhang kan bijdragen aan het goede verloop van een bezoek van iemand met een verstandelijke beperking aan de (huis)arts.
Geen handleiding of normatief kader
Het doel van de Goed Gesprek Gids is om alle betrokkenen in beweging te brengen de dagelijkse praktijk zo in te richten dat het bezoek aan de (huis)arts goed verloopt. Om daarbij te helpen beschrijft de Goed Gesprek Gids de wenselijke situatie. Het is dus geen handboek waar je volledig aan moet voldoen, maar een hulpmiddel. Iedereen kan dit document gebruiken om zaken zo goed mogelijk te regelen, onderling (op lokaal niveau) processen en werkwijzen te verbeteren en op elkaar af te stemmen.
De gids komt voort uit het convenant over medisch generalistische zorg
Om de gids te ontwikkelen werkten vertegenwoordigers samen van acht partijen:
- Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN),
- KansPlus,
- Ieder(in),
- Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV),
- Vereniging van Artsen voor Verstandelijk Gehandicapten (NVAVG),
- Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN),
- BPSW, en
- Platform VG Brabant.
Deze actie komt voort uit afspraken die zijn gemaakt in het convenant Randvoorwaarden en facilitering medisch generalistische zorg voor mensen met een beperking.
LinkedInbericht:
Als iemand met een verstandelijke beperking bij de (huis)arts op gesprek komt, loopt dit vaak niet vlekkeloos. Er is daarom een gids gemaakt om processen te verbeteren rond zo’n consult. De (huis)arts, begeleider, cliënt én zorgorganisatie kunnen hier samen mee aan de slag.
Ontwikkeld door Beroepsvereniging Professionals Sociaal Werk KansPlus, Ieder(in), Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), NVAVG, Platform VG Brabant, V&VN (Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland) en Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland.
Lees hier meer over de Goed Gesprek Gids.
Taal voor allemaal!
Overheden en zorgorganisaties ertoe bewegen om hun brieven te schrijven in een taal die voor iedereen te begrijpen is. Ook voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Dat wil professor Xavier Moonen met het project ‘Taal voor allemaal’ bereiken. Professor Moonen was gastspreker bij de bijeenkomst ‘Laaggeletterdheid’ die het Platform VG Zuidoost-Brabant 18 november jl. samen met Severinus organiseerde.
Brieven van de overheid en gemeenten zijn voor veel mensen moeilijk te begrijpen.
Voor mensen die laaggeletterd zijn, dus grote moeite hebben met lezen en schrijven en/of rekenen, is dit nog veel lastiger. Begrijpen wat je moet doen na het lezen van zo’n brief, is voor deze groep dan ook vaak een probleem. Vanuit de gedachte dat dit anders moet, is professor Moonen het project ‘Taal voor allemaal’ gestart. Doel hiervan is de overheid, gemeenten en zorgorganisaties aan te zetten tot het schrijven van brieven in een begrijpelijke taal voor iedereen. Met behulp van de aanpak die `Taal voor allemaal’ voorstelt, kunnen mensen met licht verstandelijke beperking een moeilijke tekst beter begrijpen en lezen of zelf een tekst maken.
Ontleden
Een groot publiek luisterde 18 november in d’Ouw School in Veldhoven naar de interessante presentatie van professor Moonen. Met concrete voorbeelden gaf professor Moonen inzicht in de vaak moeilijk te begrijpen brieven. Toehoorders konden na de pauze zelf brieven van diverse instanties ‘ontleden’. Ze moesten vaststellen dat begrijpen wat in deze brieven stond en wat de boodschap was, niet eenvoudig was. ‘Als ik deze brieven krijg, leg ik ze direct aan de kant. Hier begrijp ik niks van!’, aldus een ervaringsdeskundige.
Goede balans
Wethouder Marcel Oosterveer van de gemeente Eindhoven gaf aan dat de moeilijkheid van de gemeente bij het schrijven van de brieven vaak ligt in de geldende wet- en regelgeving die gebruikt moet worden in brieven aan inwoners. Wethouder Oosterveer is wel een groot voorstander van begrijpelijkere taal in brieven van de gemeente. De gemeente Eindhoven zou een samenwerking met Steunwiel kunnen aangaan om samen een goede balans te vinden in het begrijpelijk schrijven van brieven en het overbrengen van de juiste informatie. Het was een bijzondere avond, waarbij de inbreng van cliënten van Severinus en Steunwiel een grote meerwaarde had.
Links `Taal voor allemaal’
Via de volgende links komt u bij twee brochures van ‘Taal voor allemaal’. Klik hier voor de brochure ‘Mensen met lage taalvaardigheden’ en klik hier voor de brochure ‘Mensen met zeer lage taalvaardigheden’.
Prof. X. Moonen
Aanvragen sticker ‘Totaal onbegrijpelijk’
Krijg je een brief die je niet begrijpt? Laat de afzender dan weten dat de brief voor jou niet te lezen is en stuur de brief terug met daarop de sticker`Totaal onbegrijpelijk’.’ In onderstaand artikel meer informatie over de campagne en het mailadres waar de stickers verkrijgbaar zijn.
In onze vorige nieuwsbrief hebben we aandacht besteed aan de sticker ‘Totaal onbegrijpelijk’. Tijdens de bijeenkomst ‘laaggeletterdheid’ die het Platform in samenwerking met Severinus 18 november jl. organiseerde, is de sticker weer onder de aandacht gebracht. Dat is hard nodig, omdat brieven van onder andere de overheid en gemeenten voor veel mensen, maar vooral voor mensen die laaggeletterd zijn, lastig zijn te begrijpen.
`Totaal onbegrijpelijk’ is een project van de LFB. Het doel van de actie is om mensen bewust te maken van hun taalgebruik. En hen vooral te stimuleren om in eenvoudige taal te schrijven.
Wilt u de sticker bestellen? Stuur dan een e-mail naar dhr. S. van de Lustgraaf: s.vandelustgraaf@lfb.nu